Copic vedligeholdelse - hvordan & hvorfor

 

Hej! Jeg laver ellers ikke blog på dansk, men men tænkte at der måske var nogle som kunne gøre brug af det. 
Jeg har længe villet lave en blog post om Copic vedligeholdelse - også kendt som Copic spa day - og nu har jeg endelig fundet tid til det. 
Det er en lang post, så hent en kop kaffe og sæt dig til rette. 

For god ordens skyld gør jeg opmærksom på, at jeg viser min egen foretrukne metode og at alle holdninger er mine egne. Teksten må ikke kopieres eller gengives uden accept. 

Først og fremmest - HVORFOR bør man bruge tid på at rengøre sine tuscher? 
Du har endelig købt nogle tuscher, nogle ret dyre tuscher i min optik, og nu vil du bare farvelægge. Har jeg ret? 
Rengøring af så mange tuscher tager lidt tid og jeg forstår fuldt ud, hvis nogle synes det er langsommeligt og spild af tid. Men hvad hvis jeg siger, at vedligeholdelse af dine Copic tuscher vil forlænge deres levetid og forbedre brugen af dem?
Rengøring er essentielt for alle Copic-brugere, uanset hvor meget eller hvor tit du bruger dem. 

Hovedårsagen er pigment. 
Kender du det, at en tusch ligesom efterlader et klistret lag når du farvelægger? Det er tykt, skinner i lyset og er umuligt at blende. Det kan ødelægge et projekt fuldstændig. 
Du vil nok opleve, at dette oftest sker med tuscher i mørke toner, da de indeholder mere pigment. 


Jeg har lært det på den hårde måde og har været nødt til at købe mig en ny sort tusch. Som du kan se er den øverste ok, mens den nederste har efterladt det der skinnende lag. 

Hver gang du tager proppen af og på, vil du uvægerligt komme til at afsætte blæk på proppens inderside. Alkoholen fordamper, men det gør pigmentet ikke. Og jo flere gange du tager proppen af og på, jo tykkere lag af pigment vil der sidde. 

Det forårsager 2 ting. 
1 - En prop med flere lag pigment indeni lukker IKKE tæt. Selv hvis du hører et klik når du sætter proppen på. Det betyder, at blækken (eller rettere alkoholen) indeni tuschen fordamper. 
2 - Når først der er et klistret lag pigment indeni din prop, vil du påføre noget af denne klistrede substans til spidsen af tuschen hver gang du bruger den. Så nu opbygges pigmentet i spidsen, og endnu værre inde i selve tuschen. Denne del kan ikke rengøres, og samlingen af pigment vil blive større og større. Dette vil på sigt medføre en udtørret tusch. 

Det leder os til næste spørgsmål. 

Hvor tit bør man rengøre sine tuscher? 
Der findes desværre ikke et præcist og entydigt svar på det spørgsmål. 
Som udgangspunkt kan man sige, at jo mere du bruger dem, jo oftere bør de rengøres. 

Men det betyder ikke, at du kan undlade rengøringen blot fordi du kun sjældent bruger dem. 
Fordi, på en eller anden måde "formerer" den klistrede konsistent sig. Pigmentet sætter sig ligesom fast i den allerede størknede pigment.
Pigment på spidsen kan fjernes, men når først det er inde i tuscher kan den ikke reddes. 
Og hvis du ikke som minimum tjekker dem ind imellem, så er det pludselig for sent at redde dem. Drøn ærgerligt. 

Personligt irriterer det mig hvis propperne bliver så klistrede, at jeg knapt kan få dem af og på. 
Og det er et meget tydeligt tegn på, at jeg allerede har ventet alt for længe. 
For mit vedkommende er en smule pigment i proppen ok, men så snart det bliver klistret er det helt sikkert tid til rens. 

Jeg bruger mine tuscher stort set dagligt og jeg burde nok rengøre dem hver 6. måned. Desværre går der nok oftest lidt længere 🙈
Jeg rengør altid alle sammen på én gang, det tager gerne et par dage. Samtidig fylder jeg blæk i de som mangler. Det er det nemmeste for mig. 
Det betyder selvfølgelig, at de ikke alle sammen behøver det, men jeg vil hellere tjekke dem en gang for meget, end en gang for lidt. 

Da rengøringen involverer alkohol dampe anbefaler jeg, at du gør det mens du kan have et vindue stående åbent. Jeg har også siddet udendørs og gjort det. Alkohol dampene kan gøre dig svimmel, kvalm og give migræne. Har jeg hørt 😏

Forhåbentlig har jeg nu fået overtalt bare én til at rengøre sine tuscher. Skriv en kommentar hvis det er dig 🙏

Hvordan ved man om tuschen mangler blæk?
Der er et par tegn at være opmærksom på. 
De er: spidsen mister farve helt eller delvist, der er uregelmæssigt farve-flow, eller tuschen "knirker" når du farver. 

En helt tør og hård spids er desværre tegn på, at tuschen ikke kan reddes og skal erstattes. 

Det skal du bruge
Det første foto viser mit set-up. 
Du skal selvfølgelig bruge dine tuscher og reinkers. 
Isopropyl alkohol - jo højere procent jo bedre
En lille skål
Vatpinde 
En lille vægt - skal have 2 decimaler
Copic pincet - designet til formålet, jeg har aldrig brugt andet 
Køkkenrulle
Vådservietter 
Pose eller skål til skrald - jeg bruger en pose så hele hytten ikke lugter af alkohol


Jeg ordner en farvegruppe ad gangen og starter altid med at veje hver tusch. Så fylder jeg dem som mangler blæk, før jeg rengør dem. Det er nemmest sådan, da det godt kan grise lidt at fylde blæk i. 
Jeg har dog ikke handsker på, for farven går af efter nogle gange med vand og sæbe. Men handsker kan være en god idé hvis du eks. har brugt mange penge på neglene. 

Disse fotos er af nye tuscher. 
En ny Sketch vejer 14,00-14,80 gram og en ny Ciao vejer 10,50-11,00 gram. 
MEN! Når jeg fylder blæk i så forsøger jeg at ramme cirka 13,80 gram for Sketch og 10,60 gram for Ciao. 
Hvorfor? Spørger du måske. 
Fordi jeg erfaringsmæssigt finder, at mine tuscher fungerer bedst med den vægt. Hvis de vejer mindre end hhv. 13 og 10 gram, så bliver det sværere at blende. Vejer de mere end hhv. 14 og 10,80 gram, så er risikoen for at de "bløder" større, og det ønsker ingen. 
Det synes at være en generel holdning, at tuscherne både kan være underfyldt og overfyldt. Dermed ikke sagt, at du vil finde de samme niveauer optimale. Så prøv dig frem. 

Hvad gør man hvis man overfylder en tusch
Hvis du kommer til at overfylde en tusch, kan du tage begge propper af mens du farvelægger. Dette mindsker trykket indeni tuschen og hjælper med at forhindre, at den bløder. 


Forskellige reinkers
For et par år siden lancerede Copic nye reinkers, som er lidt anderledes end de gamle. Udover at de har langt mindre blæk i - 12 ml mod 24 ml i de gamle - så er "tuden" længere og mere smal. 
Jeg gætter på, at de er lavet sådan for at mindske grisseriet når man fylder blæk i. 


Opfyldning af blæk
Først tager du den brede spids, også kaldet "chisel", ud. 
Dette gøres nemmest ved at bruge Copics pincet. Grib om spidsen så langt nede som muligt og træk til. 
Når du skal sætte spidsen i igen, så vær sikker på den kommer helt i og gir et lille "klik". Ellers lukker den ikke tæt. 

Tuschen er designet med en blæk beholder indeni, så bækken løber ikke ud når spidsen er taget ud. 

ADVARSEL! Det anbefales IKKE at fjerne pensel spidsen, også kaldet "brush", med mindre det er fordi denne skal udskiftes. Dette skyldes, at den er mere "sart" og nemmere kan gå i stykker. 

Næste step er at dobbelt tjekke, at nummeret på tuschen er det samme som nummeret på reinkeren. Hvis du ved et uheld får hældt forkert blæk på en tusch skal den udskiftes. Tuschen virker jo stadig, men blækken vil aldrig blive 100% den originale farve igen. 


Med de gamle reinkers placerer du forsigtigt "tuden" over åbningen i tuschen og trykker ganske let på reinkeren. 
Det kræver lidt øvelse, men når først du har fornemmelsen i hånden kan du hurtigt og nemt fylde blæk i. Skulle det ske, at lidt blæk løber ned af tuschen, tørres det nemmest væk med en vådserviet eller køkkenrulle med isopropyl alkohol. 
Jeg plejer desuden, at dække bordet af med køkkenrulle for at beskytte underlaget. 


Med de nye reinkers er det meningen, at du skal stikke "snuden" ned i selv tuschen. De mindre beholdere er hårdere i plastikken end de store, og jeg synes man skal klemme godt til for at få blækken ud. 

Måske kan du fornemme mellem liniene, at jeg ikke er fan af de nye.
Da jeg ønsker mine tuscher har en bestemt vægt, tager det mig længere tid at fylde blæk i med de nye. Jeg skal sætte ned i, trykke, veje, sætte ned i, trykke, veje, osv. Dét finder jeg langsommeligt. 

Med de gamle har jeg fået en fornemmelse af hvor meget jeg skal trykke. Så når jeg ved hvor meget blæk der mangler kan jeg trykke, veje og så er det som oftest det. 
Det kunne selvfølgelig være et spørgsmål om tilvænning, men her efter et par år er det stadig uvant med de nye. 

NB. De nævnte vægt angivelser er for hele tuschen. Så når du vejer skal du sætte begge propper, spidsen samt tuschen på vægten. 

Kan man fylde blæk i uden af tage spidsen ud? 
Ja, det kan man. Man drypper blot blæk direkte på én af spidserne. Dét rækker min tålmodighed dog ikke til, især hvis tuschen mangler meget blæk. 


Kan man fylde blæk på uden en vægt? 
Ja, da. Hvis du synes det er langsommeligt, ikke er tiden værd og ikke har problemer med konstant tørre eller overfyldte tuscher, så gør endelig det du finder nemmest. 

For mig er det arbejdet værd. 
Jeg har nogle tuscher som jeg periodevis bruger mere, eks. lyse toner B, BG og BV om vinteren. Og andre som jeg bruger meget hele tiden, til hud eksempelvis, som hurtigere bliver tørre. Som denne E21. Ret kritisk egentlig 😬
Og hvis du ikke ved om din tusch er "13,50 gram-en smule lav" eller "12,74 gram-TEMMELIG tør", hvordan ved du så hvor meget blæk der skal i? Sandsynligheden for, at ramme den vægt hvor tuschen fungerer optimalt, og ikke under eller over, er ret lille. 

Men mere vigtigt. Hvis du kun fylder blæk i når du synes den virker til at mangle, hvordan holder du så styr på hvor tit den enkelte tusch faktisk "løber tør"? 
Sandsynligheden for, at du mister "overblikket" er der i hvert fald - og stensikkert for mit vedkommende. Og det er netop det overblik der kan gøre forskellen på, om du kan nå at redde en tusch inden skaden sker, eller den tørrer helt ud. 
Dette er absolut en grund til, at vejningen er vigtig for mig. 

Når en tusch er så langt nede i vægt som denne E21, så ser jeg det som en advarsel om, at noget KAN være galt. Jeg overvejer, om det simpelthen "bare" er fordi jeg har brugt den meget siden den sidst blev tjekket. 
Uanset vil jeg tjekke proppen for revner. For der er ingen grund til, at udføre førstehjælp på en tusch, hvis proppen er revnet. Så er den desværre dødsdømt. 
Men i dette tilfælde var jeg nu ikke så bekymret, og fandt heller ingen revner. 


Men her med min E40, her blev jeg bekymret. Vægten er meget langt nede, og det er ikke en farve jeg har brugt så meget. Vægt og brug stemmer ikke overens, så det er helt sikkert et tegn på, at der kan være et problem. 


Det andet tegn på et problem var den brede spids. Jeg fik desværre ikke taget et billede, men dette er et af ældre dato på en anden tusch, der forlængst var rullet videre til de evige farvelade-marker (læs: den var totalt udtørret!). 
Min E40 så knapt så slem ud, men den havde et tyndt klistret lag. Så jeg forventede faktisk at finde en revne i proppen, men selvom jeg så efter flere gange fandt jeg ingen. 
Brush spidsen fejlede dog intet, og jeg følte mig heldig i at have opdaget problemet tids nok. 


Førstehjælpen bestod så i, at rense den brede spids. I en genlukspose hældte jeg en smule Copic colorless blending solution and lagde spidsen i blød i noget tid. 

OBS. Til dette er det nødvendigt at bruge Copic blending solution, da det er den samme alkohol som pigmentet i tuscherne ligger i. Det billigere isopropyl alkohol vil ødelægge blækken, så brug det IKKE her. 


Og sådan så den ud bagefter, men jeg kunne ikke lide de hvide pletter. Jeg kiggede endnu engang efter revner i proppen og fandt stadig ingen, så jeg besluttede mig for at udskifte spidsen. 


Disse billeder viser den nye spids, mens den langsomt fyldes med blæk (til venstre) og helt fyldt op (til højre). Trykket inde i tuschen vil hjælpe til at fylde spidsen hurtigere, hvis du lader den ene prop sidde på. 


Kan du huske den sorte tusch med det skinnende aftryk? Den har jeg forsøgt at redde på samme vis. Dengang valgte jeg at rense begge spidser, faktisk endte jeg med at sætte en ny brush spids i. Men problemet viste sig ret hurtigt igen. Et tydeligt tegn på, at den klistrede pigment masse allerede har fæstnet sig indeni tuschen og den derfor ikke kan reddes. 

Hvad kan vi lede ud af det? Tidlig indsats mod det klistrede pigment skidt er afgørende for, om du kan nå at redde din tusch. 

Bør det være nødvendigt at skifte brush spidsen? 
Jeg har en gang hørt in Copic instruktør sige "hvis du har behov for at skifte brush spidsen, så bruger du din tusch forkert". 
Måske har hun ret, det skal jeg ikke gøre mig klog på. Men jeg har skiftet et par stykker. 

Hvis din spids "krænger" når du tager proppen af, eller den er for blød når den rammer papiret, så fungerer den ikke optimalt. 
De kan også have små "flosser". 
Alt sammen ting der som minimum ville få mig til at overveje, at skifte spidsen - hvis ellers alt andet er som det skal være. 
Er spidsen til gengæld helt hård, så kan tuschen desværre ikke redde. 

Udskiftning af brush spidsen foretages på nøjagtig samme måde som den brede. Dog sætter jeg den i med fingrene for ikke at ødelægge den. Husk at skubbe den helt ind på plads så den lukker tæt. 

Rengøring
Der er flere måder at gøre det på, og da det er en vigtig del af vedligeholdelse af dine tuscher, er det vigtigt du finder en metode der passer dig. 

Her er hvordan jeg gør - har desværre ikke noget foto, men se videoen. 
Jeg hælder en smule isopropyl alkohol op i en skål. Jo højere alkohol procent, desto hurtigere og bedre vil det få bugt med det klistrede skidt på tuscher og propper. 
Det er dog vigtigt at understrege, at isopropyl alkoholen IKKE må røre spidserne, da det vil ødelægge blækken i tuschen. 
Hvis du er bange for at komme til det, så brug i stedet Copic Colorless blending solution. 
Og glem ikke at åbne et vindue. 

Jeg dypper en vatpind i alkohol og kører over plastikken og indeni propperne, indtil alt blæk og klistret skidt er væk. 
Easy peasy. 




Revner
Nå, men min E40 blev ved at spøge, og efter et par dage så jeg igen efter revner. Jeg kunne ikke få det til at passe. 
Måske var det blevet værre, måske var lyset anderledes, jeg ved det ikke. Men jeg fandt en revne😞
De kan desværre være rigtig svære at få øje på. 
Og det viser bare hvordan selv så lille en revne kan forårsage så stor skade. 
Men nu ved jeg at min E40 er døende, det er blot et spørgsmål om tid før den tørrer ud. Jeg har, desværre, lige fyldt blæk på den og endda udskiftet en spids. Det havde jeg ikke gjort hvis jeg havde set revnen.

Forresten så kan revner komme af flere årsager, bl.a. for lidt blæk, at ligge for længe i solen, tab på gulvet og endda under transport. Så tjek dine tuscher når du køber nye. 


Her ses 2 andre revner i rene propper. Selv i rene propper er de svære at få øje på. 


Og her er en sammenligning i en prop der ikke er helt ren, hhv. set direkte oppefra og i en vinkel. Ærligt talt var revnen kun til at se lige præcis i den vinkel. 


Newbie? 
Er du nystartet indenfor Copic tuscher, så er her lidt at tænke over. Igen er det mine holdninger. 

Hvilken Copic tusch er bedst? 
Copic tuscher kommer i 4 varianter: Classic, Sketch, Ciao and Wide.
De ser forskellige ud, og hvor Sketch og Ciao har en brush spids, har Classic en kort, rund spids og Wide en meget bred "chisel". 
Men blækken indeni er den samme, og alle tuscherne kan bruges sammen. 
Sketch og Ciao bruges oftest til "almindelig" farvelægning, Sketch fås i 358 farver, Ciao i 180.

Dengang jeg startede på min samling valgte jeg fortrinsvis Sketch. "Man" sagde at de lå bedre i hånden, ikke rullede på bordet osv. Men hvilken du foretrækker at bruge er en smagssag. 
I dag vælger jeg Ciao når jeg kan. Og årsagen er en trist én, for at være ærlig. 
Det forekommer mig, at Sketch har nemmere og nemmere ved at revne, selv helt nye tuscher 😮
Og jeg har hørt fra 2-3 andre, at de har bemærket den samme "tendens", hvilket for mig er nok "bevis" til at tro, at der må være i det mindste en smule sandhed i det. 
Udover det så har jeg aldrig oplevet en Ciao prop revne. 
Dette er som sagt min mening, om du kan og vil bruge det er helt op til dig. 

Hvilket "sæt" er bedst? 
Folk spørger tit hvilket Copic sæt de skal købe. 
Min ærlige mening er, at de sæt kun en god deal hvis du har tænkt dig at købe dem alle sammen. Og man behøver ikke dem alle sammen 🤫
Årsagen er, igen i min optik, at sættene er så tilpas "skæve", at du kun vil være i stand til at blende hvis du har lidt erfaring med tuscherne. Hvis ikke vil du i stedet blive nødt til at tilkøbe tuscher enkeltvis. Og så kan du lige så godt starte der. 
Min anbefaling er at gøre som jeg gjorde. Se en masse videoer med nogen som farvelægger og vælg på den baggrund en lys, mellem og mørk tone i de farver du ønsker. 
Jeg har ikke fortrudt et sekund og jeg er sikker på, at det vil spare dig penge. 

Er man nødt til at købe papir fra Copic? 
Jeg vil mene, at den mest udbredte fejl nybegyndere laver er, at bruge det forkerte papir. 
Nej, du behøver ikke at købe papir fra Copic, men alkohol tuscher kan ikke blendes på kopi papir eller almindeligt karton. 

Papir til alkohol tuscher er selvfølgelig lidt dyrere, men nødvendigt for at de fungerer. Og dine dyre tuscher vil løbe tør for blæk på ingen tid, hvis du bruger dem på forkert papir. 

Årsagen er, at papir til alkohol tuscher har en overflade, der tillader alkoholen at ligge der et øjeblik. Det er her du blender dine farver/toner for at få en trinløs overgang. 

Der er dog alternativer til Copics eget papir. Ud over de mere brandede så har en del butikker, både i og udenfor Danmark, lavet deres eget papir til alkohol tuscher. Jeg anbefaler, at du prøver flere forskellige, for det er en smagssag hvad vi hver især arbejder bedst på. 
Af de mest brandede kan nævnes
X-press it blending card
Neenah Solar White Classis Crest
Jeg har brugt Neenah i mange år, men fandt så denne, og den er pt min favorit (fås ikke i DK). 
Make 'it' color Blending cardstock


Sidste ord
Pyh, det blev noget længere end jeg troede. Jeg håber det var lige det du manglede, og ikke alt for meget unødigt 🙈

Lad mig endelig vide om du har læst helt til enden - i så fald TAK ❤️, om du har spørgsmål og især hvis jeg har fået overbevist dig om, at tage dig tid til en Copic spa day 🙏

Tak fordi du lagde vejen forbi! 
Og god fornøjelse med "forårs rengøringen" 😉
Tina


Kommentarer

  1. Tak for udførlig beskrivelse - skal vist have arrangeret en "spa dag" her :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, det glæder mig at det kan inspirere 😉

      Slet
  2. Tak for den fine beskrivelse, måske jeg skulle hoppe ud i påfyldning, har ik haft mod til det før , har bare købt nye tusser.
    Men med dit skriv har jeg fået lidt mod på det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er bare at komme igang med det, det er jo meget billigere på den måde 😉 er glad for at dette kan kunne hjælpe 🥰

      Slet
  3. Tak for en fantastisk “Trin for Trin” beskrivelse. Er selv helt ny i denne Copic verden, så det var lige hvad jeg havde brug for.
    Tak for dig 🥰

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, dejligt at høre 🥰

      Slet
  4. Tak for en meget hjælpsomt indlæg

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, dejligt du kan bruge det

      Slet
  5. Tak for en rigtig god vejledning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, dejligt du kan bruge det.

      Slet
  6. Hejsa en veninde sendte mig lige linket til dit opslag, har læst det og det hele giver god mening, så er skal have fundet en dag hvor jeg kan komme igang med en spa-dag, tak for vejledning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre, Susanne! God fornøjelse med rengøringen 😊

      Slet
  7. I read all the way to the end! Thank you!!! I've had my collection for years and never thought to look for "cracks". Makes me so sad how the lids have deteriorated. I will consider some Ciao replacements.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Masculine birthday card

Pop-up how-to